Marciszów.
Parowozownia Marciszów powstała w wyniku rozbudowy węzła w końcówce XIX wieku. W 1896 roku wzniesiono kosztem 12715 MK , niewielki 3 torowy obiekt.
Parowozownia zajmowała 156,5 m kwadratowego, a jej wysokość wynosiła 6,69m. Niestety trudno jest ustalić czy parowozownia ta służyła długo kolejom DRG. Już od 1926 roku nie jest wymieniana w spisach lokomotywowni Dyrekcji Wrocław. Po 1945 roku parowozownia ta obsługiwała ruch lokalny wychodzący z marciszowskiego węzła za pomocą posiadanych tendrzaków serii TKt3 i TKi3, której liczebność oscylowała około pięciu egzemplarzy wspomaganych przez TKt2 i Tr6 podsyłanymi z Parowozowni Głównej. Jednostka posiadała zaplecze techniczne w postaci trzystanowiskowej hali wachlarzowej, stacji wodnej i zasieków węglowych. Oprócz Oddziału Trakcji MDp Marciszów posiadała także Oddział Wagonowy, który mieścił się w dwutorowej hali wagonowej. Tuż po wojnie parowozownia borykała się z podstawowymi brakami w wyposażeniu jak np. uszkodzona pompownia, która powodowała konieczność zasilania parowozów wodą miejską , a ta przyczyniała się do narastania kamienia, jak też z brakami w wyposażeniu tak podstawowych urządzeń jak apteczka w której brak było środków dezynfekujących. Ciężkie warunki pracy załogi potęgował brak chleba i niskie kwalifikacje. Jedynie 40 procent załogi stanowili rzemieślnicy wykwalifikowani, a resztę pracownicy sezonowi.
Wśród obsługiwanych tras w lutym 1946 roku znajdowały się odcinki do:
-Wojcieszowa Górnego (wtedy Kupno Górne)
-Kamiennej Góry (wówczas Ziemsk)
-Lubawki (wtedy Lubawsk).
Wydaje się wielce prawdopodobne iż to właśnie MDp Marciszów w latach 1945-1947, posiadała pieczę nad Stacją Trakcyjną w Albinowie (możliwe jednak iż podlegała bezpośrednio MD Jelenia Góra).
Nie ulega jednak wątpliwości fakt iż około 1947/48 roku Parowozownia Pomocnicza Marciszów stała się jednostką samodzielną, gdyż powołano do życia Parowozownię Główną klasy III Marciszów.
W późniejszym czasie parowozownia obsługiwała trasy do :
-Legnicy
-Malczyc przez Jawor
-Jaworzyny Śląskiej przez Strzegom
-Jeleniej Góry przez Kowary
-Okrzeszyna
-Lubawki
-Wojcieszowa Górnego
Parowozownia obsługiwała stacje wodne w:
-Sędzisławiu,
-Kamiennej Górze,
-Chełmsko,
-Okrzeszyn,
-Lubawka,
-Marciszów.
Powierzono jej posterunki rewizji wagonów:
-Marciszów,
-Kamienna góra,
-Lubawka.
Zatrudnienie w Parowozowni Marciszów wynosiło około 130 osób. Mimo funkcjonowania w dość dużym węźle jak też i obsługi węzła kamiennogórskiego parowozownia została dość wcześnie rozwiązana. W dniu 1.01.1952 roku przekazano niemal całą pracę pociągową do jednostek w Wałbrzychu i Jeleniej Górze pozostawiając przy parowozowni jedynie obsługę manewrów w Marciszowie i Wojcieszowie oraz jedną parę pociągów zbiorowych do Okrzeszyna. Praca trakcyjna zmniejszyła się do 15.625 km miesięcznie. W związku z tym z dniem 13.02.1952 zniesieniu uległa Parowozownia Głowna Marciszów i powołano w to miejsce Parowozownię Pomocniczą podległą MD Jelenia Góra. Wszelkie agendy byłej Parowozowni Głównej w Marciszowie i jej posterunki liniowe przejęła MD Jelenia Góra. Jednak w tej sprawie nastąpiło dość szybkie przesunięcie i stacje wodne na stacjach Sędzisław, Kamienna Góra, Chełmsko, Okrzeszyn i Lubawka oraz posterunki rewizji wagonów z Lubawki i Kamiennej Góry. Kilka miesięcy później po wprowadzeniu kolejnych zmian w r.j.p. wraz z nową jego edycją i ta pozostawiona przy MDp Marciszów niewielka praca trakcyjna została przejęta przez te same co wcześniej jednostki. Spowodowało to więc sytuację że w Marciszowie nie było już potrzeby utrzymywać taboru, a to z kolei przyczyniło się do zniesienia funkcjonowania Parowozowni Pomocniczej w Marciszowie z dniem 22.08.1952. W miejscu jednostki powołano stację trakcyjną , która miała za zadanie obsługę parowozów zwrotnych ja też pieczę nad punktem rewizji wagonów. Sytuacja ta również nie trwała zbyt długo, gdyż w związku z potrzebą utrzymania parowozów zwrotnych pod parą z dniem 17.01.1953 roku powołano tu po raz kolejny Parowozownią Pomocniczą Marciszów, jednak o ograniczonym zakresie działania. W maju 1955 roku parowozownia była jednostką zwrotną dla 20 parowozów, z czego aż 10 podlegało zdaniu.
1. Babalski Konrad |
2. Banach Stanisław |
3. Barański Wawrzyniec |
4. Bartosik Józef |
5. Bechta Władysław |
6. Bielak Józef |
7. Błach Józef |
8. Bodziany Wojciech |
9. Brożyna Helena |
10. Bubel Antoni |
11. Burzyna Czesław |
12. Cebula Michał |
13. Cis Władysław |
14. Citak Józef |
15. Ciucio Władysław |
16. Czerwiński Kazimierz |
17. Czerwonka Stanisław |
18. Czubara Henryk |
19. Diadyk Eugenia |
20. Domagała Edmund |
21. Drągowska Janina |
22. Dymiński Franciszek |
23. Fichtner Zdzisław |
24. Florek Adam |
25. Frąckowiak Franciszek |
26. Frontczak Bronisław |
27. Gach Ludwik |
28. Gałczyński Edmund |
29. Gałkowski Jan |
30. Gańsczyk Maks |
31. Gawron Stanisław |
32. Gertchen Jan |
33. Gleizner Józef |
34. Gołabek Janina |
35. Gołabek Stanisław |
36. Gondel Helena |
37. Gota Zenon |
38. Grochowski Józef |
39. Habeta Konrat |
40. Himera Jan |
41. Holotta Antoni |
42. Hondzel Stanisław |
43. Hybel Rozalia |
44. Jakób Edmund |
45. Janas Czesław |
46. Janiszewski Marian |
47. Jankowska Helena |
48. Janowski Władysław |
49. Jasińska Zofia |
50. Jawor Maria |
51. Jaworowski Marian |
52. Kaczyński Stanisław |
53. Kaługa Władysław |
54. Kański Stanisław |
55. Kędzierski Michał |
56. Klupś Marian |
57. Kluska Rozalia |
58. Kłysek Franciszek |
59. Kmak Ryszard |
60. Kordyś Władysław |
61. Kostykiewić Antoni |
62. Kowal Franciszek |
63. Kowalczyk Władysław |
64. Kozubal Michalina |
65. Kral Józef |
66. Krawiec Edward |
67. Krofta Edward |
68. Krzemiński Józef |
69. Krzesaj Antoni |
70. Kukuć Stanisław |
71. Kułaga Władysław |
72. Kumielewski Aleksander |
73. Langosz Leonard |
74. Łagosz Kazimierz |
75. Maczyszyn Zenon |
76. Maćkowiak Ignacy |
77. Madej Adam |
78. Magda Juliusz |
79. Malinowski Roman |
80. Marchaj Antoni |
81. Marcinkowska Wanda |
82. Marcinów Adam |
83. Marczak Franciszek |
84. Marczak Józef |
85. Marczak Leon |
86. Marczak Ludwik |
87. Mazgajska Genowefa |
88. Mazur Władysław |
89. Mazurek Zygmunt |
90. Mentel Władysław |
91. Mietlarek Leon |
92. Mikołajczyk Wacław |
93. Milewski Piotr |
94. Mucha Józef |
95. Nadstawek Edward |
96. Niedźwiedź Czesław |
97. Niklasz Juliusz |
98. Nowak Urszula |
99. Obłoża Ludwik |
100. Olejnik Bronisław |
101. Olesiak Józef |
102. Olewiński Kazimierz |
103. Orpel Eaward |
104. Pacholski Józef |
105. Palacz Helena |
106. Pastewski Władysław |
107. Pawlicki Bolesław |
108. Pawlik Franciszek |
109. Powroźnik Jan |
110. Prośniak Franciszek |
111. Prośniak Władysław |
112. Pyrdot Jan |
113. Pyś Jan |
114. Pyziak Władysław |
115. Rasiak Edmund |
116. Rębowska Stanisława |
117. Ryłko Eugeniusz |
118. Salanyk Jerzy |
119. Sawicki Stanisław |
120. Semfzek Józef |
121. Siciarek Leon |
122. Sielach Mikołaj |
123. Sieńko Stanisław |
124. Sikora Maria |
125. Smoleń Jan |
126. Sochacki Jan |
127. Soja Władysław |
128. Sosiński Henryk |
129. Sowa Józef |
130. Stawski Józef |
131. Stolarz Jan |
132. Subaczewska Stefania |
133. Sulikowski Bronisław |
134. Superson Władysław |
135. Syntyn Jan |
136. Szatryna Augustyn |
137. Szawielewski Władysław |
138. Szpersam Stanisław |
139. Świdelski Georg |
140. Tak Władysław |
141. Tatowicz Julian |
142. Todzia Alfreda |
143. Tomczak Maria |
144. Tomków Michał |
145. Turowski Feliks |
146. Urojnowska Aleksandra |
147. Wasilewski Jan |
148. Wasilewski Stefan |
149. Wikiera Jan |
150. Wisznowaty Marian |
151. Wojciechowski Zdzisław |
152. Wojtowicz Jan |
153. Wołkowicz Witold |
154. Wołkowicz Władysław |
155. Woźniak Florian |
156. Wójcik Jan |
157. Wrągowska Janina |
158. Zaczyk Józef |
159. Zamaro Bronisław |
160. Zimny Jan |