Oddział trakcji Jelenia Góra (MO3).
Dnia 1.04.1927 wprowadzono podział sieci na Oddziały Maszynowe (Unterstellungen der Maschinenämter (RMA)). Który także powołano przy tutejszej lokomotywowni.
|
Powołany tego dnia oddział w Jeleniej Górze był nadrzędny dla:
v Lokomotywowni Wałbrzych
v Lokomotywowni Jelenia Góra
v Stacji Trakcyjnej Lubawka
v Stacji trakcyjnej Szczawienko
v Odcinka elektrotrakcyjnego Wałbrzych
v Odcinka elektrotrakcyjnego Jelenia Góra
Podobnie struktura oddziału przedstawiał się także i w 1932 roku.
Nowy podział z 1939 roku (po zajęciu Czechosłowacji) podniósł rangę tutejszemu Oddziałowi Maszynowemu, poprzez przyłączenie kolejnych lokomotywowni. Struktura oddziału wyglądała wtedy następująco:
v Lokomotywownia Görlitz
v Lokomotywownia Meziměstí ( wtedy Halbstadt)
v Lokomotywownia Jelenia Góra
o Stacja trakcyjna Lwówek Śląski
o Stacja trakcyjna Lubawka
v Lokomotywownia Lubań
o Stacja trakcyjna Gryfów Śląski
v Lokomotywownia Schlauroth
v Lokomotywownia Trutnov ( wtedy Trautenau)
v Lokomotywowni Wałbrzych
o Stacja trakcyjna Szczawienko
v Odcinek elektrotrakcyjny Wałbrzych
v Odcinek elektrotrakcyjny Jelenia Góra
v Odcinek elektrotrakcyjny Lubań
Struktura ta zachowana została także i w 1941 roku, jak też prawdopodobnie funkcjonowała do kończ wojny.
Zaraz po wojnie powołana w czerwcu 1945 roku parowozownia główna posiadała dwie parowozownie pomocnicze w Marciszowie i Piechowicach oraz co godne podkreślenia i stanowiące niejako ciekawostkę, Stację Trakcyjną Albinów (obecnie Okrzeszyn) na byłej lokalnej linii do Kamiennej góry. Struktura zakładu w lutym 1946 roku przedstawiała się więc następująco.
Parowozownia Główna Jelenia Góra
-MDp Piechowice
-MDp Marciszów
-St. Tr. Albinów
Parowozownia I klasy Wałbrzych.
W dniu 1.08. 1946 roku nastąpiła reorganizacja struktur służby trakcji DOKP Wrocław połączona z likwidacją oddziału maszynowego w Lubaniu. Wówczas to strukturę oddziału jeleniogórskiego wzbogaciła MDp Lwówek Ślaski wraz z podległa jej stacją trakcyjną w Gryfowie. Struktura organizacyjna MO Jelenia Góra przedstawiała się wówczas następująco:
Parowozownia Główna Jelenia Góra
-MDp Piechowice
-MDp Marciszów
- St. Tr. Albinów
-MDp Lwówek Ślaski
-St tr. Gryfów Śl.
Parowozownia I Kl. Wałbrzych
Niedługo potem w 1947 roku zlikwidowano stację Trakcyjną w Albinowie, a w 1948 roku zlikwidowano parowozownię we Lwówku Śląskim wraz ze stacją trakcyjną w Gryfowie.
Na podstawie nowego statutu PKP zatwierdzonego 18 marca 1949 roku, wprowadzono czterostopniowy system zarządzania. W Jeleniej Górze poddziałowi mechanicznemu, podlegały:
-Parowozownia Główna Jelenia Góra
-MDp Piechowice
-MDp Marciszów
- Parowozownia I Klasy Wałbrzych
Biuro i administracja Oddziału mechanicznego zarządzała bezpośrednio Parowozownią Główną, a co za tym idzie ta stawała się jakby jednostką nadrzędną w stosunku do pozostałych jednostek.
Wraz z początkiem lat pięćdziesiątych PKP podjęły decyzję o likwidacji najmniejszych parowozowni. W oddziale trakcji w Jeleniej Górze taki los spotkał lokomotywownie pomocnicze w Marciszowie (1952r.) i Piechowicach ( 10.1953 ).
W latach pięćdziesiątych ( przed 1957), w strukturach MO Jelenia Góra znalazła się przeniesiona z MO Legnica, parowozownia w Jaworzynie Ślaskiej.
W roku 1963 ranga Oddziału wzrosła za sprawą likwidacji Oddziału Trakcji w Kłodzku. Tutejsza lokomotywownia przejęła wówczas zwierzchnictwo nad parowozowniami dotychczas podlegającymi pod zlikwidowaną jednostkę.
Wtedy też struktura oddziału trakcji wyglądała następująco.
-Parowozownia Główna Jelenia Góra
-Parowozownia I Klasy Wałbrzych
-Parowozownia I Klasy Jaworzyna Śląska
o Par. Pom. Dzierżoniów Śląski
-Parowozownia I Klasy Kłodzko
Niedługo potem z dniem 1.III 1965 roku przekazano lokomotywownię pomocniczą w Dzierżoniowie do MO Wrocław Główny.
Pod tutejszy Oddział Trakcji podlegały także tzw. MES-y. Były to jednostki elektroenergetyczne odpowiedzialne za prawidłowe działanie sieci zasilających stacje i jednostki PKP. Jeleniogórski oddział posiadał w II połowie lat sześćdziesiątych MES-y przy stacjach:
· Jelenia Góra
· Jaworzyna Śląska
· Kłodzko
· Sędzisław
· Wałbrzych
Wejście w życie nowego podziału administracyjnego kraju na 49 województw skutkował powołaniem Dyrekcji Rejonowych Kolei Państwowych, co pociągnęło za sobą likwidację oddziałów trakcji.
W czasie funkcjonowania Dyrekcji Rejonowych Kolei Państwowych lokomotywownia podlegała DRKP w Legnicy, a po ich likwidacji bezpośrednio pod Dolnośląską Dyrekcję Kolei Państwowych we Wrocławiu.