Oddział samochodowy.
Za zalążek do powstania oddziału uznać należy grupę sześciu kierowców którzy od 1955 roku stanowili zespół samochodowy. Wcześniej bo już w 1952 roku na stanie MD były co najmniej 2 samochody. Jeden osobowy i jedna ciężarówka. Już w 1957 roku na stanie samochodówki znalazły się 2 wozy ciężarowe, a od 1961 -trzy. W 1963 roku było już łącznie 5 ciężarówek. W kwietniu 1963 roku zarządzeniem nr 6 Dyrektora DOKP Wrocław powołano do życia przy jeleniogórskiej lokomotywowni Oddział Samochodowy, który nierozerwalnie był z nią związany przez kolejnych trzydzieści lat.
Początkowo ustalono następujące stanowiska administracji oddziału:
-kierownik oddziału,
-instruktor,
-dyspozytorzy (4) ,
-majster,
-starszy adiunkt.
Poza nimi zatrudniano 3 rzemieślników (do napraw), 48 kierowców.
Na początku samodzielnego oddziału na jego stan wpisano 12 ciężarówek. Największy rozkwit Oddziału przypada na przełom lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, wtedy drugiego w DOKP po Samochodowni Wrocław. W tym czasie na stanie
oddziału były:
Ø Autobusy (Autosan)
Ø karetki (Fiat 125)
Ø mikrobusy (Nysa 522)
Ø samochody ciężarowe (Star 28, Jelcz 316, Kamaz)
Ø samochody osobowe (Fiat 125,Polonez)
Ø samochody dostawcze ( Nysa 522, Żuk A16B, Tarpan F-233, Ułaz)
Zaplecze techniczne do ich utrzymania składało się z:
Ø budynku warsztatowego z 4 stanowiskami
Ø garażu na 5 stanowisk
Ø budynku administracyjnego
Ø punktu naboru paliwa
Samochodownia wyposażona była w standardowe garaże , które jednak posiadały ogrzewanie z centralnej kotłowni. W warsztatach tych początkowo przeprowadzano niezbędne naprawy, lecz duże remonty taboru przeprowadzane były w Samochodowni we Wrocławiu. Po powołaniu samodzielnego oddziału w Jeleniej Górze warsztaty miały docelowo przejąć pełny zakres prac remontowych i stanowić zaplecze dla pozostających na stanie Oddziału Trakcji pojazdów min z Kłodzka i Wałbrzycha.
Oddział zapewniał obsługę wielu instytucji PKP wśród których znajdowały się:
Ø Lokomotywownia Jelenia Góra
Ø Jednostki służbowe węzła Jelenia Góra
Ø Jednostki służbowe węzła Marciszów
Ø Jednostki kolejowej służby zdrowia ( Jelenia Góra, Wleń, Szklarska Poręba, Janowice Wielkie )
Ø Ośrodki wczasowe ( Karpacz, Świeradów Zdrój)
Pierwszym kierownikiem oddziału został Aleksander Wyspiański, następnie funkcje tę pełnili Waldemar Konert i Józef Suchecki.
Maksymalny stan posiadania oddziału wynosił 72 pojazdy. W latach osiemdziesiątych przystąpiono do budowy stacji diagnostycznej, jednak w wyniku zmian na PKP jakie zaszły u progu lat dziewięćdziesiątych zaniechano dalszych prac. Wtedy to praca oddziału uległa pierwszym redukcjom. W 1991 roku na stanie było już tylko 48 samochodów. Personel administracyjny ograniczono do 3 osób, warsztat do 8 a liczba kierowców spadła do 26. liczył W 1995 roku oddział przechodzi podobnie jak pozostałe komórki zakładu pod zwierzchność MD Wałbrzych. W lipcu 1997 utworzono na bazie oddziału Grupę Napraw i Eksploatacji Samochodów, którą ostatecznie zlikwidowano w 1999 roku.
DYSPOZYTORZY ODDZIAŁU SAMOCHODOWEGO |
|
Zygmunt |
Drobnik |
Marian |
Kosiewicz |
Jerzy |
Kukiel |
Kazimierz |
Monder |
Ireneusz |
Sajko |
Jan |
Twardowski |