Ważnym odziałem lokomotywowni bez którego niemożliwe było by normalne jej funkcjonowanie był Oddział Urządzeń Technicznych, który sprawował pieczę nad utrzymaniem sprawności, konserwacją i remontami: przesuwnic, obrotnic, budynków, obrabiarek znajdujących się na terenie parowozowni. Historia tej komórki zaczyna się tuż po wojnie gdy to w parowozowni powołano warsztaty pomocnicze zatrudniające 20 osób na stanowiskach odpowiedzialnych za bieżące utrzymanie i remonty urządzeń technicznych. Z biegiem lat komórka ta stała się oddziałem lokomotywowni. Budynki w których oddział miał swoją siedzibę znajdowały się nieopodal hali wachlarzowej.
Oddział zabezpieczał także pociąg ratunkowy którego skład i granice działalności w 1947 (górne)i w 1962 (dolne) wyglądały następująco:
Pod opieką oddziału znajdowały się także stacje wodne w Bolkowie, Gościszowie , Gryfowie Śląskim, Janowicach Wielkich, Jeleniej Górze, Kowarach, Lwówku Śl., Miłkowie, Mirsku, Ogorzelcu, Mysłako-wicach, Piechowicach, Pilchowicach, Rębiszowie, Szklarskiej Porębie Dolnej, Szklarskiej Porębie Górnej, Szklarskiej Porębie Hucie, Świeradowie, Świerzawie i Wojcieszowie.
STACJE WODNE PODLEGŁE ODDZIAŁOWI URZĄDZEŃ TECHNICZNYCH MD JELENIA GÓRA |
|||||
Stacja wodna |
Stan w 1952 roku |
Stan w 1974r. |
|||
Pojemność m3 |
Ilość żurawi wodnych |
Uwagi |
|||
Wieża ciśnień |
Zbiornik wodny |
||||
Bolków |
50 |
- |
2 |
woda miejska |
nieczynna |
Gryfów Śląski |
110 |
- |
4 |
- |
czynna |
Gościszów |
- |
- |
1 |
pulsometr |
nieczynna |
Janowice Wlk. |
- |
65 |
2 |
naturalny dopływ |
czynna |
Jelenia Góra |
I- 300 II-200 |
- |
7 |
- |
I- czynna II- nieczynna |
Kowary |
50 |
- |
2 |
woda miejska |
nieczynna |
Lwówek Śląski |
I- 100 II- 50 |
- |
3 |
- |
czynna |
Mysłakowice |
- |
- |
1 |
woda miejska |
nieczynna |
Miłków |
- |
- |
1 |
pulsometr |
nieczynna |
Mirsk |
50 |
- |
2 |
- |
czynna |
Ogorzelec |
- |
50 |
2 |
naturalny dopływ |
czynna |
Piechowice |
50 |
- |
2 |
|
czynna |
Pilchowice Niel. |
- |
75 |
2 |
naturalny dopływ |
czynna |
Rębiszów |
20 |
- |
1 |
- |
nieczynna |
Świerzawa |
I-50 II-30 |
- |
2 |
woda miejska |
nieczynna |
Świeradów Zdrój |
- |
20 |
1 |
naturalny dopływ |
czynna |
Szklarska Por.D. |
30 |
- |
2 |
- |
czynna |
Szklarska Por.G. |
- |
45 |
1 |
naturalny dopływ |
czynna |
Szklarska Por.H. |
- |
60 |
2 |
naturalny dopływ |
czynna |
Wojcieszów |
100 |
- |
2 |
- |
czynna |
Zadaniem komórki była także obsługa pociągów roboczych z pługami odśnieżnymi, jak tez konserwacja i bieżące utrzymanie tych urządzeń. Oddział zapewniał utrzymanie i obsługę pociągu ratunkowego i pługów odśnieżnych. Jednostka posiadała na swoim stanie 3 pługi odśnieżne dwa lemieszowe i jeden kombajn odśnieżny.
Odział urządzeń technicznych w 1993 roku połączono z oddziałem napraw lokomotyw. Posiadany przez oddział pociąg ratunkowy wraz z podległymi odcinkami został przekazany dnia 01.10.1993 roku do MD Wałbrzych. W międzyczasie na skutek zaprzestania eksploatacji trakcji parowej zakończono eksploatację stacji wodnych. Likwidacji uległa też część urządzeń będących na wyposażeniu hal wachlarzowej i prostokątnej zlikwidowanych w latach osiemdziesiątych.
W gestii oddziału pozostawały także remonty i utrzymanie budynków, jak też przeprowadzanie ich modernizacji.
KIEROWNICTWO ODDZIAŁU URZĄDZEŃ TECHNICZNYCH |
|
Jan Lachowicz |
kierownik |
Zbigniew Rożek |
kierownik |
Józef Malski |
majster |
Zdzisław Łukaszewicz |
kierownik |
Józef Zalewski |
kierownik |
Tadeusz Krzyżyk |
mistrz |
Franciszek Zawadzki |
mistrz |
Zenon Siegieńczuk |
kierownik |